Hier zitten je medewerkers op te wachten… één simpele techniek
De allergrootste uitdaging voor managers? Dat is zonder twijfel de motivatie en betrokkenheid van medewerkers. Onderzoek (Gallup) toont aan dat in Nederland slechts 12% van de werknemers zich betrokken voelt bij hun werk. Zo’n 76% van de werknemers voelt zich niet betrokken bij hun werk.
Betrokken medewerkers zijn niet alleen effectiever en productiever, maar ook gelukkiger. De grote meerderheid voelt zich niet erkend, onvoldoende gewaardeerd en niet gemotiveerd, met tegenvallende bedrijfsresultaten tot gevolg.
Uit onderzoek blijkt dat plezier op de werkvloer voor 94% van werkend Nederland belangrijk is, 37% ziet dit zelfs als de belangrijkste factor. Ook een goede werksfeer staat bij de Nederlander hoog op de lijst, 58 procent noemt het als een van de meest belangrijke ingrediënten voor werkplezier.
Deze éne simpele techniek:
- zorgt voor meer werkplezier
- verbeterd de werksfeer
- creëert een diepere behoefte naar succes
- versterkt het gedrag dat je wilt stimuleren als je voor een nieuwe uitdaging of kans staat
- leert je hergebruiken wat goed werkt
- ontwikkeld rituelen & gewoontes voor meer resultaat
- zorgt voor het gevoel ‘een zinvolle bijdrage’ te hebben geleverd
NIEUWSGIERIG NAAR DEZE ÉNE TECHNIEK?
Succes vieren
Managers en leidinggevenden concentreren zich in veel gevallen vooral op wat niet werkt, zodat dit verbeterd kan worden. Wat goed gaat, gaat goed. Dit vraagt minder aandacht, zo is ons brein nu eenmaal geprogrammeerd. Als we een doel behalen, zijn we geneigd om meteen door te gaan naar het volgende doel.
Stel je voor…
Je medewerkers hebben hard gewerkt om een doel te bereiken. Ze zijn er als team vol voor gegaan. En…. het is ze gelukt! Logisch toch? Daar heb je ze voor aangetrokken, dus… door naar het volgende doel! Resultaat halen, targets scoren! Yes, yes, yes denk je bij jezelf!
Je team is blij met het behaalde doel en ze zijn stiekem best een beetje trots op zichzelf. Maar de druk is groot, ze zijn alweer volop aan de slag met het volgende doel, de volgende maand en de dagelijkse werkzaamheden. Dit gaat best een tijdje goed, zeker als het succes aanhoudt. Maar… vroeg of laten stellen medewerkers (succesvol of niet) zichzelf de vraag; “Waar doen we het allemaal voor?”.
Waarom succes vieren
We zien vaak dat er op kantoor veel te weinig aandacht wordt besteedt aan het vieren van succes. We vergeten aandacht te besteden aan datgene wat goed is gegaan en succesvol is geweest.
Het vieren van succes is niet alleen leuk, maar het versterkt ook de positieve houding en het gedrag dat je wilt stimuleren als je voor een nieuwe uitdaging of kans staat. Terwijl je succes viert, creëert het een diepere behoefte om een nog sterkere basis te bouwen en jezelf aan een nog grotere overwinning te helpen. Je verhoogt je normen voor wat mogelijk is en ontwikkeld rituelen en gewoontes om ‘succes’ onderdeel te maken van wie je bent.
De kracht van vooruitgang
De kracht van vooruitgang is fundamenteel voor de menselijke natuur, maar weinig managers begrijpen dit of weten hoe ze vooruitgang kunnen gebruiken om de motivatie te vergroten. Het vieren van succes leert je om na te denken over wat je hebt gedaan, wat je hebt bereikt en wat je in staat heeft gesteld om dit succes te bereiken.
Plezier maken
En… buiten het belang van vooruitgang en het ‘leren’ van succes is er nog iets heel belangrijks. Je laat zoveel ‘plezier’ links liggen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je team en je collega’s. Je behaald de beste resultaten door te werken met plezier. Vier dus je jullie successen en maak plezier! Door een positieve werkomgeving te creëren voelen medewerkers zich eerder veilig en gewaardeerd.
Het belang van het vieren succes
Teresa Amabile bestudeerde hoe het dagelijks leven binnen organisaties mensen en hun prestaties kan beïnvloeden. Toen zij en haar medewerkers bijna 12.000 dagboekaantekeningen van 238 werknemers in zeven bedrijven analyseerden, ontdekte ze iets heel interessants.
Van alle dingen die emoties, motivatie en percepties tijdens een werkdag kunnen stimuleren, is de belangrijkste het
boeken van vooruitgang in zinvol werk.
Kleine successen vieren
De inspanningen om elke dag kleine prestaties bij te houden, versterkten de motivatie van de medewerkers. Het registreren van onze vooruitgang helpt onze kleine successen te waarderen, wat op zijn beurt ons zelfvertrouwen verhoogt. We gebruiken dit vervolgens weer voor het realiseren van toekomstige, grotere successen.
Zoveel van wat we doen in ons werk wordt gedreven (of beperkt) door onze psychologie. Elke prestatie, hoe klein ook, activeert het beloningscircuit van onze hersenen. Het geeft ons een gevoel van prestatie en trots. In het bijzonder wordt de neurotransmitter dopamine vrijgegeven die ons energie geeft, die ons een feel-good gevoel geeft, maar die ons ook motiveert om actie te ondernemen.
Dopamine is dezelfde stof die mensen verslaafd maakt aan gokken, nicotine en alcohol. Als je dit op de juiste manier inzet dan ontwikkel je als het ware een diep verlangen naar ‘vooruitgang’.
Een verslaving aan vooruitgang door het vieren van kleine successen
De meeste van onze klanten vinden het moeilijk om kleine successen te vieren. Ze vinden dat het stom voelt om een inspanning te vieren die geen échte prestatie lijkt. Maar het punt is dat je kleine successen niet viert omdat je een enorme prestatie hebt geleverd. Je viert kleine successen omdat je jouw ‘gewoontes’ met succes kunt veranderen. Je viert om succesvol gedrag te stimuleren en een verslaving aan vooruitgang te ontwikkelen.
Grote successen zijn het resultaat zijn van dagelijkse kleine acties die je in de goede richting brengen. Dus, zorg ervoor dat je ook de kleine successen viert!
6 redenen waarom je vandaag nog moet starten met het vieren van succes
- Vieren vergroot het werkplezier en de werksfeer
Door het vieren van succes ontstaat er een betere werksfeer en meer werkplezier doordat er tijd wordt gemaakt om even ‘stil te staan en plezier te maken’. Het maakt medewerkers bewust van hun zinvolle bijdrage aan het grotere geheel en geeft ze erkenning voor hun werkzaamheden - Vieren benadrukt de voortgang en creëert een diepere behoefte naar succes
Het behalen van grote doelen bestaat uit het afronden van kleine stapjes. Wanneer je ook het succes van kleine stappen viert, benadrukt dit de vooruitgang en motiveert het om verder te gaan - Vieren vergroot het zelfvertrouwen en de dankbaarheid
Door stil te staan bij succes, mogelijkheden en capaciteiten krijg je meer zelfvertrouwen. Daarnaast zorgt het voor dankbaarheid omdat je onderdeel uitmaakt van een ‘succesvol’ groter geheel - Vieren verandert de mindset
Bij het vier van succes wordt er dopamine aangemaakt in de hersenen. Dopamine geeft ons energie, een feel-good gevoel en motiveert om actie te ondernemen. Door een gewoonte te maken van het vieren van succes worden de hersenen geprogrammeerd om effectief te werk te gaan. Je bouwt aan strategieën die werken en een mindset die graag ‘wint’. Een succes gevoel is aanstekelijk. Deel het goede ‘succesgevoel’ met collega’s, dit geeft de groep energie - Vieren verandert het gedrag
Het vieren van succes versterkt het gedrag dat je wilt stimuleren als je voor nieuwe uitdagingen of kansen staat - Vieren helpt leren hergebruiken wat goed werkt
Daarnaast is het een goed moment om kennis te delen omtrent de succesfactoren. De tijd die we besteden aan het reflecteren van succes, stelt ons in staat om onze sterke punten te zien en deze in een bruikbare context in te zetten
Learning to celebrate success is a key component of learning how to win in the market
- Douglas Conant -Sinds 1987 ben ik actief in de evenementenbranche. Jaarlijks organiseer ik met Evenman B.V. zo’n 250 zakelijke evenementen. We organiseren onder andere relatie evenementen, personeelsfeesten, bedrijfsuitjes, congressen en trainingen. We zijn altijd bezig met het vermaken van mensen en het creëren van een unieke beleving.
Ik geniet van mijn vak. Het losmaken van emoties bij de gasten van onze events blijft wonderlijk. Lachen, zweten, afzien, verwennen, genieten, ontspannen, schrikken, focussen, schreeuwen, alle remmen los of juist heel bescheiden. Een evenementen, zowel klein als groot heeft zoveel in zich. Het overbrengen van een boodschap, het vieren van succes, het belonen van medewerkers, het ophalen van herinneringen, iemand in het zonnetje zetten, het verbeteren van relaties of wat het doel ook mag zijn, het evenementen als middel inzetten is altijd mijn kracht geweest.
Jarenlang organiseerde we één of twee jaarlijkse evenementen voor een aantal van onze opdrachtgevers. Een eenmalig evenement, kort maar krachtig. Sinds 2015 heb ik sterk de behoefte om meer te doen, mijn klanten nog beter te helpen, meer resultaat te boeken, een grotere toegevoegde waarde te leveren. Ik hou van mensen en het mensen naar hun zin maken, iets toevoegen aan hun welzijn is het mooiste wat er is!
Onze samenleving bestaat uit relaties en uit groei. Zonder groei is er geen leven, iets wat niet groeit sterft af, zo zit onze natuur nu eenmaal in elkaar. Zonder relaties is er geen samenleving. Onze mensheid heeft relaties nodig. Een leven zonder relaties is een leven verstokt van betekenis. We zijn allemaal sociale wezens met een diepe behoefte aan bevredigende relaties.
Relaties en groei zijn eigenlijk ook de twee kernelementen van 85% van de zakelijke evenementen die we organiseren. We zijn altijd bezig met mensen en de relaties tussen deze mensen. Wat ook veel terugkomt tijdens onze events is het vieren van succes. Succes delen en samen succes vieren is wonderlijk! Het geeft de groep een gevoel van trots, een gevoel van zingeving.
Ik merkte dat veel van mijn klanten moeite hebben om het vieren van succes onderdeel te maken van de bedrijfsvoering. Dat is zo zonde. We doen veel moeite om doelen te stellen en werken met z’n allen keihard om deze doelen te halen. Als dit dan gelukt is zijn we geneigd om direct door te gaan met het volgende doel. Maar…. er zit echt een SUPERPOWER in een behaald doel, die 85% van de managers gewoon links laat liggen.
De kracht van vooruitgang is fundamenteel voor de menselijke natuur, maar weinig managers begrijpen hoe ze vooruitgang kunnen gebruiken om de motivatie te vergroten. En… buiten dat. Je laat zoveel ‘plezier’ liggen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je team en je collega’s. Je behaald de beste resultaten door te werken met plezier, dus als er een moment van plezier is, zet dit moment strategisch in!
Om onze klanten meer ‘op daily basis’ te kunnen helpen heb ik een programma geschreven om organisaties en managers te helpen met het vieren van succes. Één simpele techniek die er voor zorgt dat je medewerkers verslaafd worden aan vooruitgang. Dit is goed voor de onderneming, de manager en de medewerker zelf! Wil je meer informatie ontvangen over het programma ‘Succes vieren’, laat hier even je gegevens achter!
Wanneer vierde jij het laatste succes op het werk?
Wim Gerritsen:
“Ik ben benieuwd wanneer jullie op kantoor het laatste succes hebben gevierd. Ik zou het leuk vinden als je onderstaand in even een reactie achterlaat.”
0 reacties