Kenmerken En Verwachtingen
Als de doelstelling en de doelgroep bekend zijn is het tijd om de kenmerken en verwachtingen te gaan schetsen. Wat voor soort bedrijfsuitje gaat er georganiseerd worden?
Aantal deelnemers van je bedrijfsuitje
Na het vaststellen van de doelstelling en de doelgroep is het tijd om het budget te bepalen en het aantal deelnemers vast te stellen. Waarschijnlijk heb je in de doelgroepanalyse ook de aantallen in kaart gebracht, waardoor je nu al een goede indicatie hebt van het aantal genodigden.
Budget van je bedrijfsuitje
Bij evenementen wordt meestal gesproken in budgetten per persoon. Uiteraard krijg je dit door het totale budget te delen door het aantal personen. Zaken die van invloed kunnen zijn:
- Is het uitje vrijblijvend of verplicht?
- Worden partners en kinderen ook uitgenodigd
- Worden parttimers uitgenodigd of enkel fulltimers
- Is er sprake van een eigen bijdrage?
Het budget is zeer bepalend voor de inhoud van het bedrijfsuitje of bedrijfsfeest. Een ‘klein budget’ hoeft overigens niet te resulteren in een minder succesvol bedrijfsuitje. Ook met kleine budgetten zijn doelstelling vaak realiseerbaar. Echter met grotere budgetten is er meer ruimte voor uitzonderlijke en spectaculaire activiteiten die helpen het uitje beter te onthouden. Hetzelfde geldt uiteraard voor de catering. Een groter budget geeft vaak meer mogelijkheden.
Kenmerken van je bedrijfsuitje
Inmiddels is het tijd om iets dieper in te gaan op de kenmerken van het bedrijfsuitje of personeelsfeest. Wordt het een sportief, cultureel, informatief, culinair of gecombineerd uitje? Wat zijn de verwachtingen van de deelnemers? Voor welke datum en welke tijden wordt er gekozen, valt het onder werktijd of buiten werk tijd?
Om teleurstellingen en klachten achteraf te voorkomen is het verstandig de deelnemers te betrekken bij de invulling van het uitje. Ons advies is om dit niet te gedetailleerd te doen met bijvoorbeeld een enquête, maar gewoon voorzichtig één op één te peilen. Zo worden er geen verwachtingen geschept die niet waargemaakt kunnen worden en krijg je toch een indruk van de wensen en voorkeuren van de genodigden. Uit onze ervaring durven we te zeggen dat door veel deelnemers altijd uit wordt gekeken naar de borrel! Stel daarom prioriteiten vast met betrekking tot de activiteiten, de borrel, een eventueel diner, vervoer en dergelijke. Doordat het budget bekend is en de prioriteiten gesteld zijn kan er een overwogen beslissen worden genomen over de invulling en de verdeling van het budget.