Waarom een bedrijfsuitje?

Het Why, How, What van een bedrijfsuitje!

Heb jij het je wel eens afgevraagd?

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom je een bedrijfsuitje organiseert? Of waarom het ene bedrijfsuitje wel een succes is en het andere bedrijfsuitje niet? Simon Sinek creëerde een simpel model: De gouden cirkel. Met deze gouden cirkel geeft hij een verklaring voor de “Waarom”. Waarom sommige bedrijven zo inspireren, succesvol en invloedrijk zijn. Dit model is ook goed toe te passen op de organisatie van een bedrijfsuitje. Vergroot het succes en het rendement van je bedrijfsuitje.

 

De verkeerde volgorde!

Waarom bedrijfsuitje organiserenVaak als we vragen waarom (potentiële klanten) een bedrijfsuitje organiseren dan horen we vaak ‘teambuilding’. Veel bedrijfsuitjes worden nog georganiseerd vanuit de traditie óf de gedachte dat het teambuildend werkt. En natuurlijk is dat ook zo, maar als dit jullie ‘Why’ is dan blijft er een heel scala aan mogelijkheden en rendement liggen. Dat is zonde! Veel bedrijfsuitjes worden georganiseerd zonder goed na te denken over het ‘Waarom’. Ze worden georganiseerd in de verkeerde volgorde, namelijk beginnend bij het ‘Wat’. ‘We willen wat leuks doen!’. Wat we willen doen, weten we vaak hartstikke goed, hoe we het willen meestal ook wel, maar het waarom wordt veel te weinig aandacht aan besteedt. Door goed na te denken over het waarom en dit duidelijk voor ogen te houden gedurende het hele organisatieproces kun je het rendement van je bedrijfsuitje aanzienlijk verhogen. Wat is je doel, wat wil je bereiken voor je doelgroep, wat is je overtuiging, waar geloof je in?

 

Een bedrijfsuitje is een middel, geen doel op zich!

Als organisator van bedrijfsevents kunnen we natuurlijk een hele lijst geven met het ‘Why’ van een bedrijfsuitje. Even een paar voorbeelden:

  • Versterken van de band met relaties
  • Kennismaken met een nieuw product
  • Je hebt iets te vieren, bijvoorbeeld een recordprestatie, verhuizing of jubileum
  • Kennismaken met (nieuwe) collega’s
  • Deskundigheidsbevordering
  • Teambuilding / Bevorderen van de samenwerking
  • Ontdekken van (verborgen) talenten bij medewerkers
  • Competitie tussen medewerkers aanwakkeren
  • Motiveren van medewerkers
  • Bedanken van medewerkers

En er zijn nog tal van doelen waar een bedrijfsuitje een positieve bijdrage aan kan leveren, dat weten wij als organisator natuurlijk maar al te goed. Het gaat alleen om jullie. Waarom organiseren jullie nu dat bedrijfsuitje. Wat is het gewenste resultaat (meetbaar maken)? Heb je er ondersteuning bij nodig? Probeer het bedrijfsuitje niet te beperken tot die ene dag waarop de activiteiten plaatsvinden. Als je duidelijk voor ogen heb ‘WAAROM’ je iets doet is het veel gemakkelijk om rondom het evenement acties & communicatie te verzorgen die het effect van het uitje ansicht vergroten.

Share This