event marketing trends 2016Er zijn een aantal belangrijke veranderingen gaande in de evenementenbranche. Veel veranderingen zijn het gevolg de crisis en  van nieuwe technologieën. Techniek wordt toegankelijker en kan steeds makkelijker op verschillende manieren worden ingezet bij events. Ook marketeers zien steeds meer de waarde in van business events. In dit artikel omschrijven we 8 event marketing trends voor 2016.

 

Het gaat om de meerwaarde, de impact, de ROI, het behalen van doelstelling en het business event effectief inzetten als marketing-en-communicatie instrument. Het is de tak van marketing die alle emoties prikkelt en daarmee, zo logisch als wat, het hoogste resultaat geeft. Het zijn vooral de primaire ervaringen die veel impact hebben, in herinnering blijven en voor mensen wezenlijk van waarde zijn. Door de sociale, interactieve en digitale mogelijkheden is de impact hoger als ooit te voren.

8 Event marketing trends van 2016:

  1. Van events naar experiences
  2. De emotionele band tussen een merk en consument is belangrijker dan ooit
  3. Door het begrijpen van de psychologie kan marketing efficiënter
  4. De opkomst van de ROE (Return On Events)
  5. Het integreren, koppelen en automatiseren van technologische oplossingen
  6. Mobile event apps worden toegankelijker
  7. Merken gaan meer budget reserveren voor experience marketing
  8. De consument heeft weer meer behoefte aan ‘disconnecten’

1. Van events naar experiences

Het gaat om de beleving en de beleving is niet meer beperkt tot de dag waarop het evenement plaatsvindt. Door nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals sociale media en andere digitale tools, is het mogelijk om een een veel uitgebreidere ervaring rondom een evenement te creëren. Deze nieuwe technologieën bieden verschillende extra mogelijkheden voor interactie. Zowel vóór, tijdens als na een evenement.

2. De emotionele band tussen een merk en consument is belangrijker dan ooit

De relatie tussen een consument en een merk is belangrijker dan ooit. Door de consument iets te laten ‘ervaren’ waarin zij actief kunnen deelnemen en interactie met het product/merk hebben, verhoog je de merkbekendheid en loyaliteit. Deze ervaring moet je ze bieden omdat de consument overspoeld wordt met informatie. Enkel informatie blijft dus niet meer hangen, daarentegen een ervaring wel.

3. Door het begrijpen van de psychologie kan marketing efficiënter

Het is belangrijk voor marketeers om te begrijpen hoe mensen denken en waarom ze op een bepaalde manier handelen. De manier van marketing noemen we neuromarketing. Deze vorm van marketing is helemaal hot en gaar erg ver. Grote bedrijven besteden miljoenen aan onderzoeken omtrent ons reageren en handelen. Wat gebeurd er in onze hersenen en hoe kunnen we dit binnen onze marketing toepassen. Een goed boek wat we je kunnen aanraden omtrent beinvloedingswapens is het boek ‘Influence’ van Robert Cialdini.

4. Veel marketeers begrijpen het belang van een ROI, maar zijn niet helemaal zeker hoe dit toe te passen op events, de ROE (Return On Events)

Event marketeers leven nog steeds in de veronderstelling dat het zeer moeilijk (of zelfs bijna onmogelijk) is om het succes van een business evenement te meten. Echter er zijn een hoop tools en technieken die steeds meer gemeengoed worden en je kunnen helpen om event data te verzamelen, KPI’s te meten, zodat je kunt uitzoeken of het evenement succesvol was of niet.

5. Het integreren, koppelen en automatiseren van technologische oplossingen zijn belangrijk om dingen zoals event ROI beter te begrijpen

Het is belangrijk om systemen met elkaar te verbinden, zoals CRM-, website en andere marketing tools. Zo ontstaat er waardevolle data die zorgt voor een beter inzicht in de ROI en de effectiviteit van je event. Deze tools maken het niet alleen aanzienlijk makkelijker om zinvolle statistieken en gegevens bij te houden, maar door ze te integreren met elkaar, kan je vervelende processen zoals het  handmatig invoeren wegnemen en zorgen dat de meest waardevolle informatie beschikbaar is op het moment dat je het nodig hebt.

6. Mobile event apps worden toegankelijker

De technische mogelijkheden maken het belang van mobiele event apps steed belangrijker. Met behulp van mobiele apps kan je de ervaring van de gasten echt verbeteren. Dit kan in iets eenvoudigs zitten zoals het stroomlijnen van het inschrijfproces, maar ook meer complexe zaken zoals in-event interacties en opdrachten kunnen de ervaring verrijken. Zo’n app zorgt ervoor dat je op maat gemaakte content op basis van de individuele behoeftes van de bezoekers kan leveren. Daarnaast kunnen ze de event organisator waardevolle verschaffen en inzicht geven in bijvoorbeeld onderdelen van de ROI.

7. Merken gaan meer budget reserveren voor experience marketing

Merken vergroten duidelijk hun focus op event- en experience marketing als onderdeel van hun grotere marketing strategie. Het is de tak van marketing die alle emoties prikkelt en daarmee, zo logisch als wat, het hoogste resultaat geeft. Het zijn vooral de primaire ervaringen die veel impact hebben, in herinnering blijven en voor mensen wezenlijk van waarde zijn. Door de sociale, interactieve en digitale mogelijkheden is de impact hoger als ooit te voren.

8. De consument heeft weer meer behoefte aan ‘disconnecten’

Door tablets, smartphones en andere technische ontwikkelingen zijn we bijna allemaal 24/7 connected. Enerzijds vinden we dit heerlijk, we willen namelijk niets missen, anderzijds worden we er ook wel eens een beetje moe van. We zijn constant met ons mobiel bezig en blijven maar connected, zelfs onder het eten :(. Hierdoor ontstaat er weer meer behoefte aan samen zijn, face-to-face communiceren en in fysiek contact zijn met elkaar.

Ben je van mening dat we iets zijn vergeten? Zie jij nog een trend opkomen die absoluut in deze lijst moet staan? Laat onderaan je reactie achter. Wij stellen reacties altijd zeer op prijs en staan open voor aanvulling!

Share This